fredag 15. november 2013

Veiledertur oktober 2013

I oktober fikk vi i oppgave å være veiledere for første og andre års studenter ved skolen. Vi fikk noen rammer fra lærerne, ellers var det opp til oss å planlegge og gjennomføre turen. Vi valgte Mørkrisdalen som område for vår tur. Etter planen skulle vi være to veiledere og fem studenter. Pga av sykdom og frafall ble turen gjennomført med en veileder og fire studenter.

Vi ønsker å se nærmere på friluftsveilederens oppgaver i forbindelse med en slik tur.
På forhånd må man forberede seg godt, god forberedelse gir overskudd, trygghet og selvtillit. Det er viktig å ha kjennskap til området, om det er et område man ikke har vært i før, bør man synfare og samle inn kunnskap fra andre/kart/bøker. Som veileder er det en fordel å bli kjent med gruppen på forhånd, og kartlegge og kartlegge deres erfaringer og forventninger. Videre kan man sette opp mål for turen og læringsmål. Her er det viktig at veilederen stiller med kunnskap faglig og ferdigheter som gjør til at det er mulig å nå disse målene. En god turplan gjør turen enklere å gjennomføre, gjerne planlegg sammen med gruppen så alle er inkludert. Bruk ressursene i gruppa og fordel arbeidsoppgavene.

Underveis på turen må man være våken og se situasjoner som man kan lære av, man kan også skape situasjoner om de ikke oppstår naturlig. For å skape et miljø for læring må man ha trivsel og overskudd, og som veileder må man se hvert enkelt gruppemedlem og sørge for alle får deltatt aktivt. Man må kunne lære bort der det trengs og motivere gruppen til de arbeidsoppgaver og den læringen som oppstår på turen.
Evaluering og samtaler i situasjonen er viktig for å skape refleksjon hos den enkelte. Her kan man stoppe opp og skape bevissthet rundt en situasjon, og komme med gode/dårlige eksempel i gruppen. Man kan også ha evaluering i etterkant av situasjonen, her kan man dele erfaringer og kunnskap. Veilederen kan på forhånd forberede spørsmål eller tema som er relevante for diskusjon. Å variere form på slike evalueringer kan være lurt, så det ikke blir så ensformig om man skal ha flere i løpet av en tur.

Overskudd er avgjørende for å få en bra tur. Med overskudd menes tid, lyst og ork til å ta inn de opplevelsene man får underveis på turen. Som veileder må man i tillegg ha overskudd til å lære av de situasjonene som oppstår og reflektere rundt dem. Motivasjon er sentralt for overskudd, slik holdes aktiviteten i gang og interessen oppe. Som veileder må man ha overskudd hele tiden for å hele tiden kunne hjelpe gruppen faglig og sikkerhetsmessig. Man må være våken og ha overblikk for å se hvilke situasjoner som kan brukes til læring og hvilke som kan være farlige. For å ha overskudd må man ha tilstrekkelig med kompetanse og erfaring innenfor relevante felt innen friluftsliv, slik som natur og kulturkunnskap, pedagogikk og turplanlegging i tillegg til god fysisk form og kunnskap innen friluftsliv og førstehjelp. Det er viktig å kjenne sine egne styrker og begrensninger og planlegge og gjennomføre tur etter evne  med en gruppe etter evne i et område etter evne.


Kilde: Horgen A. (2010) Friluftslivsveiledning vinterstid. Høyskoleforlaget. Kristiansund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar